Wat is beïnvloedingspsychologie, neuromarketing en marketing?
Er zijn een aantal termen die door elkaar gebruikt worden. Beïnvloedingspsychologie, neuromarketing en marketing. Soms hebben ze een negatief imago gekregen.
“Marketing, dat is toch dingen verkopen die niemand nodig heeft?”
Heb jij die ook wel eens gehoord? Laten we de verschillen eens onder de loep nemen.
Neuromarketing
Neuromarketing is ondanks dat de naam dit wel doet vermoeden, geen vorm van marketing. Neuromarketing is een vorm van neurologisch onderzoek.
Neuro staat voor ons centrale zenuwstelsel en tijdens dit onderzoek wordt bekeken hoe onze hersenen, het ruggenmerg en de zenuwen reageren als er marketingprikkels gegeven worden.
Als je een grote pot geld ter beschikking hebt, kun je met behulp van een fMRI scanner proefpersonen jouw marketingprikkels laten zien en horen. De scanner toont welke hersengebieden geactiveerd worden en of je daarmee je doel bereikt.
Geen grote pot met geld?
Dan maken bedrijven gebruik van de meer pragmatische stroming in neuromarketing. Er zijn al inzichten verzameld over hoe we reageren op marketingprikkels.
Die worden als algemeen geldend gezien en toegepast.
Dit laatste deel valt onder de beïnvloedingspsychologie.
Er wordt gekeken hoe gedrag kan worden beïnvloedt met fysieke en psychische prikkels.
Neuromarketing en beïnvloedingspsychologie zijn sterk met elkaar verbonden. De eerste is het onderzoek met behulp van diverse instrumenten. En de tweede gaat vooral over het toepassen van de kennis die we hebben verkregen uit dat onderzoek.
Wat is marketing?
Met marketing proberen we consumenten of bedrijven te verleiden om een product of dienst aan te schaffen. Het stamt af van ‘market getting’, het krijgen van de markt. Marketeers proberen dit zo efficiënt mogelijk te doen.
Tja, dan kom ik weer terug op het begin van mijn verhaal. Is dat mensen voor de gek houden om mensen iets te laten kopen wat ze niet nodig hebben?
In mijn wereld niet. Ik ga je straks vertellen waarom niet. Nu eerst door naar de term beïnvloedingspsychologie.
Wat bedoelen we met beïnvloedingspsychologie?
Beïnvloedingspsychologen onderzoeken wat een consument of bedrijf echt nodig heeft, echt verlangd en waar ze mee geholpen zijn. En weten welke prikkels ervoor zorgen dat iemand de beste keuze maakt.
Het laat producten en diensten daarmee nog beter aansluiten, waardoor je juist het tegenovergestelde bereikt van ‘rotzooi’ verkopen.
Wij denken dat we beslissingen maken met ons volle verstand. Dat ratio een grote rol speelt, maar wij maken beslissingen met ons onbewuste brein. Met kennis van dat onbewuste beslissingsproces en kennis van de wensen van een klant, kun je exact dat bieden wat iemand nodig heeft.
Wil jij weten hoe dat onbewuste precies werkt? Bekijk dan via YouTube mijn gratis videopresentatie over dat onderwerp! Duurt een half uurtje, maar dan heb je ook wat 😀.