Hoge prijs of niet vragen?

Blog Vraag je een ‘buikpijn’ prijs? Misschien heb je het ook wel eens gehoord. Vraag zoveel geld voor je training of coaching dat je er een beetje buikpijn van krijgt. Vraag zoveel dat je het bijna niet durft te vragen.  Met als reden(en): Als je veel geld laat betalen krijg je ook inzet. Als je

Hoge prijs of niet vragen? Meer lezen »

Wat is een decoy

Wat is een decoy? Op LinkedIn vroeg ik welke keuze mensen zouden maken. Je hebt dorst en je moet kiezen tussen A of B. Het was gedoemd om te mislukken dacht ik vooraf.  Ik wilde eigenlijk een poll maken en dan mensen snel laten klikken, maar ik kon geen foto’s bij die pol plaatsen. Dus

Wat is een decoy Meer lezen »

Wat is nudging

Wat is nudging? Iemand een duwtje in de gewenste richting geven. Maar er is wel een andere optie beschikbaar. Zoals onderstaande trap, naast de roltrap. Je mag zelf kiezen, trap of roltrap. Maar de kleuren en de tekst proberen je te overtuigen om de trap te kiezen. Bron: https://versdenkers.nl/de-psychologische-kunst-van-nudging/  Lange termijn De onderstaande variant lijkt vooral

Wat is nudging Meer lezen »

Strategie breed inzetten

Je strategie breed inzetten Wat bedoel ik daar precies mee?  Het heeft weinig in om één ding uit alle tips op de cheat sheet in te zetten. Je marketing en communicatie is een samenhangend geheel (of zou het in ieder geval moeten zijn).  Meer over de cheat sheet vertel ik onderaan dit artikel.  Marketing werkt

Strategie breed inzetten Meer lezen »

verhaal vertellen

Je verhaal vertellen Storytelling, dat woord heb je vast vaker gehoord. Gebruik het om klanten te krijgen stond er vast bij… Een goed opgebouwd verhaal laat hormonen vrij komen en neemt de lezer/luisteraar mee. Na afloop van je verhaal is er een connectie ontstaan.  Dat wil je kunnen!  Het beste voorbeeld! Ik kan er veel

verhaal vertellen Meer lezen »

WMZ-woorden

De betekenis van WMZ-woorden WMZ-woorden zijn waarde-motivatie-zingevingswoorden. Ik heb de waarde hiervan geleerd van Hein Heijen (Academie voor Gedragskennis). WMZ-woorden laten zien wat iemand belangrijk vindt in het leven, het werk of in de liefde.  WMZ-woorden en keuzes Stel je vindt op je werk zelfstandigheid belangrijk. Maar je baas blijft constant vragen wat je aan het

WMZ-woorden Meer lezen »

Kleur gebruiken

Dit is de betekenis van kleur. Kleur in je logo, je website, je social sjablonen. Wat moet je daar mee? In dit onderdeel van de cheat sheet leg ik uit wat de betekenis is van diverse kleuren en wat het met mensen doet. Dat is voor mij als beïnvloedingspsycholoog natuurlijk het interessante deel! Kleuren en

Kleur gebruiken Meer lezen »

Wat is neuromarketing

Wat is neuromarketing? Neuromarketing is een vakgebied dat zich bezighoudt met het onderzoeken van de hersenen en het gedrag van consumenten tijdens het maken van aankoopbeslissingen. Het doel van neuromarketing is om de gedachten en emoties van consumenten beter te begrijpen en hierop te kunnen inspelen tijdens het marketingproces. Er zijn verschillende technieken die gebruikt

Wat is neuromarketing Meer lezen »

Wat is beïnvloedingspsychologie en neuromarketing?

Wat is beïnvloedingspsychologie, neuromarketing en marketing? Er zijn een aantal termen die door elkaar gebruikt worden. Beïnvloedingspsychologie, neuromarketing en marketing. Soms hebben ze een negatief imago gekregen.  “Marketing, dat is toch dingen verkopen die niemand nodig heeft?” Heb jij die ook wel eens gehoord? Laten we de verschillen eens onder de loep nemen. Neuromarketing Neuromarketing

Wat is beïnvloedingspsychologie en neuromarketing? Meer lezen »